mutiara kata

Wednesday, November 30, 2011

esok dah bulan baru

bismillahirrahmanirrahim..

kelegaan itu menggambarkan keseronokan dan kegembiraan..kali ini aku betul2 lega..walaupun tak berapa nak happy, tapi lega jugak..kenapa??

hari ni 30 november..genap sebulan lagi aku berada kat farmasi pesakit luar @ outpatient department @ opd..menjadi satu kelegaan bila tamat je attach kat opd..maklumlah..opd la department yang paling sibuk kat farmasi..

dah 3 bulan aku attach kat opd..lagi sebulan menahan derita..nasib ada gap..kalau direct, boleh fobia and psycho aku kat sana..

apa kerja kat sana??
pagi2 topup ubat2..medical, ortho, ekspress, rvd, extemporaneous dll..
kul 10 pg, mula la patient berkerumun..kekadang tuh beratur sampai kat luar farmasi..tak cukup seat lagi lah..
kalau lbd @ lunch break duty, lagi rasa nak pengsan..penat ya amat..
petang ok sket, tapi kadang2 makin ramai..
overall average untuk patient opd dalam 800-900 orang dalam sehari..itu purata ye!!
almaklumlah..nih kan general hospital..kecik pulak tu..staff pun medium2 aje..memang la penat..

apa yang buat aku tak suka opd??
aku suka kerja..letih, tapi skill untuk pantas dan cekap tuh boleh improve..bagus..tapi yang aku lemah, bila kitorang sebagai trainees ni dah jadi macam kuli..hamba abdi..asal kitorang ada je, 'mereka' terus jadi bossy..ataupun tak buat keja mereka langsung..yang tuh buat aku bengang..
lagi satu, mereka nih bukan nak tepat, tapi nak cepat..yang nih memang aku tak boleh tahan..melalak2 panggil kalo salah..marah bukan main lagi..macamlah dia sendiri tak buat salah..

huhhh..kalo cakap tentang suasana bekerja kat opd, memang aku tros rasa hangat..panas hati..sebak betul dengan mereka2 nih..tapi tak semua la..

ouuhhh..nak tenangkan hati..ada sorang akak ppf tuh..mungkin dia dah sedikit tua..sebenarnya mula2 aku masuk opd lagi, aku dah perasan perwatakan dia..mirip mama..kadang2 bila duk sembang2 ngan dia, rasa cam sembang ngan mama..kadang2 aku bleh sebak bila tengok muka dia..hahaha..kelakar kan..hurm..

opd..bye..bulan 2 taun depan kita jumpa lagi..inpatient, esok saya datang..hehehehe

No comments:

Post a Comment