mutiara kata

Thursday, May 13, 2010

rinduku pada mama

assalamualaikum..

terketar-ketar aku menekan butang2 abjad pada keyboard..entah mengapa saat ini aku terlalu dahagakan pelukan kasih sayang mama..entah mengapa tika ini air hangat ini membasahi pipi..mungkin aku terlalu merindui mama..

ma..masih aku ingat..tika itu jam 11 pagi..aku masih di kelas..hari pertama kelasku bermula setelah cuti seminggu lamanya..setelah seminggu aku bersamamu, mama..panggilan pok su me ku sambut..entah kenapa hatiku tergerak untuk menjawab panggilan itu..walaupun ku tau, salah bagiku untuk menjawab panggilan ketika lecturer sdg mengajar..

berderau darahku..kencang hatiku..mendengar berita darinya..mama tenat..lantas ku bangun dari tempatku, segera ke tandas..kerna air mataku sudah tak tertahan untuk menghujani pipi..kata2 pak cik ku masih terngiang-ngiang di telinga..pintaku untuk pulang segera..

dengan bantuan seorang rakan, aku meminta izin lecturer untuk pulang..terima kasih, muni kerna hadir menemaniku..di perjalanan pulang ke kolej, aku mendapat panggilan dari kakak..kata kakak, dia akan pulang dengan flight ptg nih..katanya babah telefonnya pagi tadi untuk temani mama..

sampai di bilik..saat aku ingin berkemas, panggilan kakak ku sambut lagi.."ain..mama dah tak der" terduduk..meraung jua aku di situ.."mama..jangan tinggalkan adik"..

dalam fikiranku hanyalah satu..aku mahu pulang..terima kasih pada muni, nani n maheran..mereka di situ menemaniku..mereka disitu mendengar tangisanku..terima kasih, teman..takkan ku lupa jasa2 kalian..

terima kasih jua pada ciklah..kerna sudi membantuku..mencarikan sebuah cab..dan sama2 memberiku kekuatan tatkala aku rasa lemah tersungkur..dan terima kasih jua pada kak yong menemaniku pulang menemui mama..

detik jam 3 petang bagaikan menunggu sepanjang hari bagiku..akhirnya, aku n kakyong dibawa oleh 2 orang driver cab bertolak ke kelantan..dalam cab, air mataku tak putus2 turun..hatiku pula tak henti2 merasa sebak..panggilan dari keluarga dan saudara mara juga tak putus2 kedengaran..

akhirnya selamat juga ku tiba dikala azan maghrib kedengaran..

ma..kalau dahulu, kepulangan ku disambut dengan senyumanmu dan pelukan darimu, mama..ingin saja aku menunggu mu mendapatkan aku di pagar rumah..namun, cik n cik ngah yang menjemputku..dengan pelukan air mata..sekali lagi anakmu meraung.."cik..ma dah tak der" bagaikan anak kecil, bagaikan mereka pula yg baru sampai..aku menyampaikan kata2 itu..

langkahku makin longgar..makin lemah menyusuri ke pintu rumah..ku lihat ramai saudara maraku memnuhi rumahku..ku lihat ada sekumpulan makcik yang sedang sibuk menyiapkan kapas dan kain kapan di sebelah kanan ku..ku lihat sekumpulan remaja sedang sibuk membentangkan sejadah..ku lihat sekujur tubuh di selimuti kain dikelilingi oleh mereka yang sedang membaca yaasin..ku lihat di hadapannya kakakku yang dibasahi air mata memandangku..mama...

ku hadiahkan kucupan demi kucupan buat mama..dengan perlahan' "ma, adik dah balik..ma..bangunlah..peluklah adik, ma.." aku tahu..aku sedar..itu hanya kataku diluar kesedaranku..aku pasrah..

ku hadiahkan alfatihah n bacaan yaasin buatmu, mama..

No comments:

Post a Comment