mutiara kata

Monday, March 1, 2010

hari2 tanpamu

sambungan..

hari pertama..
rasa sunyi sgt..selalunya suara mama memanggil aku kedengaran pagi2 lg..aku menunggu..tapi hampa..ya..itulah hakikat..aku dah tak bleh dengar suara tu lg..usai subuh, aku, nenek, babah n abang ke kubur mama..
"mama..adik datang teman mama" bisik hati ini pilu..
tipulah kalo aku katakan aku langsung tidak menangis disitu..namun, aku cuba menahan titisan air mata itu jatuh membasahi pusara mama..

malam itu mlm pertama tahlil..cik tempah bihun goreng untuk juadah..hati aku menangis tatkala kedengaran tahlil..ya Allah..kehilangan mama betul2 buat aku sangat2 rindu..

hari kedua..
pagi2 lagi aku cuba untuk menyibukkan diri..agar bisa lupa sedikit rasa kehilangan itu..tapi hampa..aku gagal..kerana aku amat rindu..paginya aku masih lagi menziarah pusara mama..sambil membaca bait2 ayat surah yaasin, mataku basah lagi dengan genangan air mata..

malamnya tahlil diadakan lagi dirumah..hidangannya nasi kerabu..aku makin teringatkan mama..dulu, kalau aku nak balik, mama mesti pesan kat babah suh belikan aku nasi kerabu..dia paham benar aku suka makan nasi kerabu..rindunya pada mama..

hari ketiga..
usai menziarahi mama di pusara..aku pulang untuk mneyiapkan barang2 untuk tahlil malam nya..malam itu merupakan malam terakhir..tetamu juga amat ramai..sebelum tahlil dilaksanakan..kami sama2 berdiri sambil mengalunkan selawat nabi sempena maulidul rasul esoknya..

malam itu..aku berada paling belakang..sambil berselawat..mataku basah lagi..aku lihat..kakak aku teresak-esak disepanku..mujurlah cik ada menemani kakak..tak pe la..aku kena kuat..aku tak leh terlalu bersedih..

"kesian, mama..ma..maafkan kami..kami redha mama pergi..tapi hati ni tak leh tipu..betapa sedihnya kami..betapa rindunya kami..betapa rasa kehilangannya kami tanpa mama..maafkan kami, ma"

majlis tahlil kemudian berakhir pada malam ketiga..babah cakap susah nak ajak orang datang selalu..masing2 ada komitmen kerja..tapi tahlil di kampung masih berjalan seperti biasa..

hari2 kemudiannya..kami hanya bergerak pulang ke kampung..

ma..adik rindu mama..

1 comment:

  1. slm...mai...
    mmg sgt sdih khilangan org y kite syg kan....
    mai,sy pun khilangan kakak tcinta...
    wlwpun 2 tahun sdh blalu...
    nmun hati ini msih trasa lg khilanganny...
    air mata akn sntiasa m'alir apabila t'igtkanny...
    nmun moga mereka bsama para solihin,djauhkn azab...amin....
    al-fatihah....

    ReplyDelete