mutiara kata

Tuesday, February 23, 2010

perginya tanpa kata2

assalamualaikum..

hari ni hatiku betul2 celaru untuk mengeluarkan kata2..cuaca sungguh baik..tidak seperti hatiku yg masih diambang monsun hujan lebat..

semalam..
tanggal 22 februari 2010..peristiwa yg bakal segar di ingatan sehingga akhirnya..akhirnya mama pulang menghadap penciptaNya..

pagi itu..kelas bel..pok su me kol aku..entah nape hatiku tergerak untuk menjawab panggilan itu..
"ain ade kelas ke?? mama tenat tu..balik la" katanya..
terkedu..laju air mata membasahi pipi..

segera aku pulang ke hostel..telefon kakak..kakak dah get ready ke airport..katanya, kakak n famili, abg n famili, serta ayah sin n famili same2 pulang dgn flight..
"abih ain nak balik ngan ape?" aku buntu..
flight penang ke kb memang tader..tiket bus plak kul 10 mlm..lambat sgt..

kol ciklah..mintak tlg..ciklah pun bingung..

sampai di hostel..kakak kol lagik..
"ain..ma tak der dah"
terduduk..bagaikan meraung aku menangis sendirian..
"ma..tunggulah adik..adik nak balik..nak balik.."
kata kakak, "balik la..dala byk2 kat ma..ma tunggu kita..ma tunggu kita.."
kami sama2 menangis..
mama dah pergi..

akhirnya, kira2 3 ptg, aku n kak yong bertolak dgn cab..walaupun cajnya sgt mahal..aku tak kesah..yg penting aku dpt pulang..dlm cab..air mata merembes lagi..kejap tertido..kejap menangis..
mama..tunggula adik..

maghrib aku selamat tiba..pelukan tangisan cik n cikngah membuatkan hatiku merudung sayu..tangisan kedengaran lg..

saat aku melihat mama..wajah mama senyum..bagaikan menyambut kepulanganku..dlm hati,"ma..bangunlah..adik dah sampai nih"
namun aku tahu..hakikatnya mama dah tiada..lalu kucupan demi kucupan aku hadiahkan untuk mama..cuba sedaya upaya menahan air mata menitis pada mama..kata nenek, kaesian mama..jgn titiskan air mata kat mama..

bacaan yaasin juga ku hadiahkan untuk mama..entah berapa gelen agaknya air mataku terhambur..

sambungannya kemudian..

mama..pergilah mama dgn tenang..aku merelakannya..namun maafkan adik pabila saat hati ini sebak dan air mata turun kerana merinduimu, mama..doaku untuk mu sentiasa meniti di bibirku..muga mama ditempatkan di tempat yg terpilih..

alfatihah

1 comment:

  1. Innalillah...
    semoga mak ain bersama di kalangan mereka yang beriman...
    Amin...

    ReplyDelete