mutiara kata

Thursday, February 25, 2010

mama..adik sayang mama

sambungan..

beberapa minit lepas tu..ntah nape tetiba je black out..tika itu, mereka sibuk menyiapkan kelepngkapan untuk mandikan jenazah mama..aku hanya bantu sedikit cuma..kerana aku lambat..mereka perlukan aku..aku yg paling lama bersama mama dirumah tu..aku banyak tolong mama simpan barang2 dalam rumah tu..

dalam kegelapan, terdengar alunan bacaan yaasin oleh babah..kuat..tapi penuh dengan getaran..aku ikut babah bersama..aku dapat merasai tiap rasa di hati babah..namun, babah kuat..babah tabah..walaupun teresak-esak aku disebelahnya, dia tetap meneruskan bacaan yaasin..babah..aku mau macam kamu..


alhamdulillah..elektrik kembali seperti biasa..walaupun sedikit lambat untuk mandikan jenazah..aku n adik bradik ku serta babah sama2 mandikan mama..diusung ke dalam bilik amma..dimandikan..mama..dulu kitorang kecik, mama yg mandikan..kini, biarlah kami mandikan mama..dengan bantuan mereka yg sudah biase, kami hanya mengikut arahan mereka..

selesai mandikan, tiba masanya untuk dikafankan..dipakaikan telekung solat untuk mama..dituliskan kalimah2 ALLAH di dahi mama..aku turut sama mencoretkan kalimah ALLAH pada mama..kelihatan mama sangat bersih..senyuman mama tampak kelihatan..

masing2 dberi kesempatan untuk mencium mama buat kali terakhir..dimulakan dgn aku..
"ma..selamat tinggal, ma..moga ma dilindungi Allah..moga ma ditempatkan di klangan org yg dilindungi..ma..maafkan adik atas segala kesalahan adik..halalkan air susu yg mamam berikan untuk adik..halalkan segala apa yg mama berikan..maafkan adik, ma..adik sayang ma.." hatiku berbicara..

diikuti dgn ciuman mereka yg lain..pandanganku tidak lepas untuk mama..aku kemudiannya mengakhiri ciuman untuk mama..berat hati ni nak lepaskan mama pergi..

saat wajah mama ditutupi..aku menangis..lemah rasanya hati ini.."istighfar, ain" kata mereka..

selamat tinggal, mama..

sambungan..

mama..perginya mama membawa hati ini..adik merelakannya..namun, apalah daya ini..aku tetap merinduimu, mama..mama..adik nak mama..

No comments:

Post a Comment