mutiara kata

Saturday, August 29, 2009

seminggu sudah

assalamualaikum wbt..

alhamdulillah..sudah seminggu kita berpuasa..sudah seminggu kita menahan lapar dan dahag...tapi adakah sudah seminggu kita menahan perkara2 negatif yang lain? adakah sudah seminggu kita bagaikan tak menang tangan menadah dan memohon keredhaan dariNya? adakah sudah seminggu kita berusaha mendekatkan diri padaNya? erm..tepuk hati..tanyalah iman..

semalam aku qiamullail bersama kawan2 dan juga seniors di bilik tv..bermula pada jam 12 tgh malam..sebelum tido, kak husna memberi sedikit tazkirah dan sirah nabi..sebelum tu, kami sama memperdengarkan dan mengalunkan bacaan surah al-mulk beramai-ramai..ramai?? mungkin kurang 30..tapi masa itu amat bermakna..

kami perlu bangun tido jam 4 pagi..ohh..malam itu kami tido beramai-ramai..junior diselang-selikan dengan senior..sama2 bertukar-tukar pendapat dan pengalaman..sangat seronok..bagaikan bertambah jalinan ikatan antara kami..aku suka..mereka baik2 je..dan aku bersyukur..walaupun berjauhan dengan keluarga, aku masih punya ramai yang bisa menenangkan aku dikala aku masih dalam kekeliruan hidup..aku bersyukur..

pagi ini aku berasa sangat tak sihat..ke tempat riadah pun aku tak dapat join..frust memang frust..tapi apa nak buat..dah badan pelukan rehat..hurm..aku tak nak susahkan orang lain kalau2 apa2 terjadi di sana..biarlah aku sorang yang merasai susahnya..

aku sedar..ramai yang berada di sekeliling aku..ramai yang bisa disayangi dan menyayangi..aku teramat rindukan keluargaku..abangku dan keluarganya pulang ke rumah mama..aku tahu mama mesti seronok..melayang anak buahku yang bertambah..sri hannah dan mya zahrah elisya..kamu permata hati ucu..ucu rindukan kamu..tangisan kalian meruntun hati ucu..ingatkah kamu pada ucu?? ingin sekali aku mendengar panggilan "ucu" dari kalian..sempatkah aku?? aku pasrah..

mama..babah..adik rindu kalian..tiap patah nasihat kalian, bercucuran air mataku jatuh ke pipi..aku tau, kalian inginkan aku, kakak maupun abang bersama kalian, sepanjang hidup kalian..tapi jauhnya aku dari kalian semata-mata untuk menghadiahkan sesuatu buat pengorbanan kalian yang tak bisa ku balas..aku terasa ingin pulang ke pangkuan mu..ingin memelukmu..ingin bermanja denganmu..tapi..cukuplah sekadar aku bisa mendengar suaramu..buat sementara aku ingin berjaya untukmu..

kakak..abang..aku juga merindui kalian..kerna korang tempat aku menumpang kasih..jangan lupakan aku walaupun kalian sudah berkeluarga..kerna aku masih darah daging kalian..kerna aku masih adik kalian..satu-satunya adik yang kadangkala menyakitkan dan kadangkala menyusahkan..jagalah keluarga kalian..tapi jangan abaikan keluarga kita..kerna hanya ini harta yang kita ada..sebuah ikatan kekeluargaan..

aku sangat merindui kalian..

No comments:

Post a Comment