mutiara kata

Sunday, July 12, 2009

kembara kehidupan 2

bismillahirrahmanirrahim..

aku bertolak dari terminal langgar kul 10 malam..dalam bus aku diapit oleh 2 orang kaum adam..sungguh tak selesa..aku mengadu kat mama, kakak n kazen aku..haih..cuak gile rasanya..dalam hati tak henti2 berdoa agar tader pape yg berlaku..serius aku takut..trauma diusik lagi..

alhamdulillah..mereka hanya menyaoa mesra..tiada kelakuan aneh..cuma lelaki sebelah aku mintak number fon..haih..dia pun siap bagi kad kat aku..so, aku buat2 tak layan je..huhuhu..

dalam bus, entah nape mataku berair lagi..hatiku makin tak keruan..sedih yang amat..homesick kah aku?? mungkin ya..mungkin tak..aku terlalu risaukan aunty aku..dan juga berat hati tinggalkan mama n babah sendirian..serius aku menangis..dalam kegelapan malam..bunyi esakan saje yg kedengaran..tika ini aku bersyukur kerna tiada siapa yg melayani aku..aku pasti makin teruk menangis kalo ada yg menolong..huhuhu..

pukul 4 pagi aku selamat sampai di terminal butterworth..aku makin takut..apa la nasib aku lepas nih..apakah aku bakal selamat ke uitm..apakah perlu aku buat selepas ni..hadoii..ni first tyme aku sendirian menaiki bus ke penang..aku tak tau ke mana..nasib baik ciklah sudah tlg arrange kan sebuah teksi..

so, aku kol pakcik teksi..namanya pak cik din..baik orangnya..sedara cik lah..disebabkan masih terlalu awal, aku dibawa ke rumah pakcik..almaklumlah, mesti aku tak bleh masuk kampus seawal itu..tambah pulak dengan hujan yg lebat..makin menyukarkan..dirumah pakcik, aku dikenalkan dengan isterinya, mak cik..n anak2 nya..semuanya baik..pagi itu, gugur juga manik2 jernih dari mataku tatkala terharu dengan kebaikan mereka sekeluarga..tak lupa juga aku mengangkat kesyukuran kepada Allah kerna menemukan aku dgn keluarga yg baik ini..takkan ku lupakan saat ini..

pengalaman sepanjang 2 hari ni banyak mengajar aku erti kasih sayang, keprihatinan n kekuatan serta kesabaran..

kasih sayang aku pada aunty aku sehinggakan aku sanggup balik walaupun hanya kurang dari 24 jam disana..aku puas dapat melihat aunty aku dan bersama dgnnya mengharungi keperitan kesakitan yg ditanggung..aku doakan beliau cepat sembuh..

keprihatinan insan2 tak kira sedara maupun ikatan kekeluargaan, namun masih punyai perasaan membantu org lain..seperti aku yg tak mengenal apa2 pun di negeri orang..syukurlah ada yang sanggup membantu aku keluar dari ketakutan..

kekuatan serta kesabaran untuk mengahrungi hidupku sendirian tanpa keluarga mahupun teman2..jika difikirkan, aku mungkin tak sekuat ini..tapi dengan kuasa Allah aku mampu melaluinya walaupun hanya tangisan menemaniku..terima kasih, Allah membantuku..

hidup ini memerlukan kekuatan..jika lemah, bangkitlah dan tempuhilah liku2 itu sebagai ujian dari tuhan..yang pasti, disebalik kesusahan itu bakal terbit kesenangan..

No comments:

Post a Comment