mutiara kata

Tuesday, June 16, 2009

takziah

bismillahirrahmanirrahim..

alhamdulillah, hari ini kehidupan masih dinikmati dgn penuh kesyukuran..pagi ini aku kelewatan bangun dari tidur..mungkin bahana tidur lewat semalam..pagi ini..aku berkira-kira untuk mengemas barang2 persiapan untuk ke uitm..terlalu awalkah? atau terlewat??

soal itu tak perlu diungkapkan disini..kalo kata kamu terlalu awal..itulah sebaiknya..takder la kelam kabut kemudian nanti..kalo kata kamu terlewat..ohh aku belum lagi nak pergi..lagi seminggu aku ke sana..

mama balik dari sekolah..lewat..risau..kol mama, tak dapat..sampai di rumah..mama bgtahu kawannya meninggal dunia..aku tahu mama sedih..dari raut wajahnya..mama yg orangnya ramah dgn kata2 tapi bisu seribu bahasa..masih tersenyum untuk suaminya dan aku..

usai solat..aku lihat mama terbaring di katil..fikir aku mama tidur..tapi bila aku ikut berbaring sebelah mama..aku lihat mama mengesat air mata..
"mama nangis?" tanya aku sambil letakkan kepala kat bahu mama..
mama senyap..hanya senyum..dan usap rambut aku..mungkin mama ingin bersendirian..ohh..aku takmo kacau mama..mungkin dia akan tenang juga..

takziah buat keluarga si mati..aku tidak mengenali arwah..kerna arwah kawan lama mama..mati itu pasti..tak ada yang bisa menafikan kematian tu..menangis..tak salah bagiku untuk menangis..kerna itulah cara kita menzahirkan rasa sedih..tapi tak perlulah meratapi kematian tu terlalu lama bukan?

itulah hakikat yang perlu kita akui..sayang mana pun kita pada seseorang..pemergian si dia tetap perlu direlakan..selalu aku mendengar,
"Allah lebih sayangkan dia"
baguskan..?? allah sayangkan dia..so, kenapa kita perlu sedih?? sedih kerna kita juga menyayangi dia, bukan? tapi itu kuasa Allah..mungkin sekarang masanya..belum tentu lagi bila masa kita..hidup memang pengakhirannya mati..tak ada manusia pun bisa menghalang takdir..sedih kerna rindu?? doakanlah kerahmatan bagi si dia..

aku pernah merasakan kehilangan kawan..teman tempat mengadu..teman tempat bergembira..pemergian arwah membawa bersama hatiku..menjadikan aku lebih memendam rasa..tapi aku tahu..tangisan itu merobek hatinya..pernah katanya,
"jangan sedih tapi rindulah"
ya..aku rindu dia..Allah..tempatkanlah dia di tempat yg mulia..

erm..berbalik pada kegiatanku dirumah..aku tinggalkan mama untuk tenangkan hatinya sendiri..aku mula berkemas pakaian..then, mama datang teman aku..mulanya mama turut sama melipat pakaian aku..sambil bersembang..

mama : nanti kat sana, kol slalu tau
aku : oke..dun worry la..
mama : nanti mama sorang2 je dgn babah..
aku : (diam..sebak sebenarnya)
mama : dulu antar abang..pastu kakak..skarang adik..
aku : (masih diam)
mama : nanti sampai masanya..korang antar mama n babah pulak kan?
aku : (wawawa..sedih..tapi aku tak nangis depan parents aku) hurmm..
mama : sunyi nye rumah ni nanti..
aku : nanti mama n babah bleh honeymoon lagi..hahaha (cuba ceria)
mama : bila dah ada anak..masa habis pikir pasal anak2..tapi anak tak semestinya pikir pasal mak bapak je kan??
aku : (aku kelu)..

cukupla dialog tu aje aku dapat taip di sini..aku menangis sebenarnya tika ini..memang terasa sedih nak meninggalkan mereka..aku anak bongsu..paling lama bersama mama n babah..tak macam kakak dan abg aku..slalu di asrama..aku di rumah sepanjang masa..

homesick kah aku? belum pun lagi menjengah ke uitm..masih lagi di rumah..tapi aku sudah mula homesick..OK..sila jangan gelakkan aku..kalo sebelum nih..aku mendengar khabar berita dari kawan2 di matrik maupun asasi..aku tak sabar hendak kesana..nak belajar..nak merasa apa yg mereka rase..tapi bila masanya dah dekat..aku rase sedih..sayu..kerna bakal meninggalkan mama n babah..kerna bakal meninggalkan rumah..kerna bakal meninggalkan kamarku..adehh..mungkin inilah mereka2 yang senior2 rase..kan? kan? semua orang akan rasa..

hurm..sudahnya..bila hati mula sebak..persiapan tergendala..hahaha..trok btul aku nih..haish..

malam ni aku nak tido awal..ada medical check up

No comments:

Post a Comment