mutiara kata

Saturday, June 13, 2009

sunyi vs gado

takk seronok kan bila siblings tak ramai? aku ada sorang abang dan sorang kakak..depa dah kawen..masing2 dah ada komitmen masing2..adiknga sorang ni lah yg masih kesunyian..

pagi2 lagi abang, kak ja n hannah bersiap-siap untuk pulang ke banting..huh..sedih rasenye..isnin lepas kakak n abg ezwan pulang semula ke sepang..sekarang aku kesorangan..

semalam..kakak mesej..
"dik..rase nak mkn pizza mama je"
erm..kakak pregnant..biase la ibu mengandung..mcm2 mengidam..hihi..

"alahai..mlm2 baru gtau..mane sempat nak buat"
tapi bila aku suarakan pada mama, cepat2 dia suh aku blikan bahan..sayang btol kat anak dia..aku pun sayang kakak jugak..

so, aku tros pegi shopping sket2 dgn abang..tgh malam, aku tlg mama buat pizza..goreng daging cincang..potong tomato n lada benggala..then mama uli doh roti..sudahnye, simpan dlm peti..then disambung kul 4 pagi tadi..

kul 7.30 pagi, abang bertolak..aku peluk cium hannah..trus rase sebak kat hati..ye la..lepas ni dah susah nak jumpa hannah..bila aku dah stat blajo, makin renggang la hubungan aku dgn hannah..

sambil melambaikan tangan, aku menangis..wawawa..rindu kat depa..dan aku sunyi lagi..sigh..

petangnya aku dan babah ke tempat kejadian..ohh..masih ingatkah aku ekciden 2 minggu lepas? sebenarnya setiap weekend, aku dan babah pegi tmpt tu..tpi sad, tak jumpe jugak dgn pak cik yg langgar tu..

hari ni naseb kitorang baik..jumpa..setelah selama sejam menunggu, akhirnya ketemu jua..hadoi..pak cik..kami datang untuk berbincang..tapi cara pakcik memang nak gaduh..memang kurang ajar cakap macam tu..

nih dialog antara dia dan babah..dan jiran aku yang kebetulan lalu di situ..
babah : nok diskus pasal ekciden dgn anak saya 2 minggu lepas nih
pkcik : hoh..meme anok pk cik hok saloh..sapo suh duk blake sayo..syo tok tgok doh la blake..kito nok undo keno tgok kiri kane..mano tengok blake (aikk? ye ke? bukan ke undo tu kebelakang?)
babah : undo nih buke kot blake ko?
pkcik : meme la..tapi anok pkcik tu parking buke tmpt parking..
jiran : encek..ni kawasan perumahan..mano la duk tulih parking..budok nih duk tepi jale doh..yg encek gi langgar tu bakpo?
pkcik : ni buke tempat parking..tu sayo tok tengok doh blake..sayo tengok doh kiri kane..takdop keto
jiran : pahtu hok encek letok keto tuh, tmpat parking ko? ado tulih tmpat parking situ?
pkcik : tok soh masuk campur..ni payoh kecek nga ore2 tuo nih
jiran : tok baik kecek gitu..ni kawasan perumahan..ramai tengok awak salah..
pkcik : kalu gitu gak..pade la stakat tuh..pkcik baiki keto pkcik..sayo beiki keto sayo
babah : buke masalah tuh saya nak diskus..tapi sayo heran la..bakpo anok sayo hok keno padahal anok sayo tok gerok keto pun..awk mari langgar..
pkcik : bla..bla..ohh..aku benci dgn kata2nya..

pakcik tu memang biadap..kita nak diskus elok2..dia cakap kuat2..sampai ada sorang ustaz yang kebetulan lalu kat situ berhenti..
"bakpo nih? nok gocoh ko?" (gocoh=fighting)

ohh..ustaz ni pun saksi aku masa tu..dia pun ada jugak bagi nasihat kat pkcik sengal tuh..lagipun diorang berdua asal dari kampung yang sama..

cuba korang fikir sejenak..nape ustaz tu tanya macam tu? ni pendapat aku la..mungkin pakcik tu dah penah fighting ngan orang lain kot..memang nampak pakcik tu orang panas baran n ganas..

betul nih..dia bawak keta laju gile..sampai dirempuhnya tunggul kat situ..cuai betul..keta dia pun macam tak terurus..ade kemek kat situ sini..haih..

macam2 ragam ye orang kat dunia nih..aku takkan lupa apa yang pakcik tu ckp masa dia nak balik..
"anok nga pok bengong gini lah"
fuhh..naseb babah tak dengar..masa tuh babah duk bincang ngan jiran aku..pakcik..pakcik dah tua..jangan la tunjuk tingkahlaku biadap depan anak2 pakcik..pakcik juz memalukan diri pakcik sendiri depan orang awam..fikirkanla hati dan perasaan orang lain jugak..jangan nak ikutkan hati pakcik je..nanti pakcik jugak yang merana kemudian hari..

hadehh..aku penat bergaduh dgn orang..dah banyak kali hati aku sakit..cukup la..aku dah penat..korang nilai la sendiri..

No comments:

Post a Comment